تکنیک هایی برای افزایش تمرکز

تقویت تمرکز نیز مثل بسیاری از مهارت های دیگر نیاز به تمرین و ممارست دارد. شاید در هنگام شروع تمرین ها ابتدا تغییرات کمی را حس کنید. ولی پس از ۴ تا ۶ هفته متوجه پیشرفت های قابل توجهی میشوید.

افزایش تمرکز

۱) تکنیک حواست را جمع کن (الآن این جا باش)

این تکنیک به ظاهر ساده به نظر می رسد ولی، بسیار مؤثر است. وقتی حواستان پرت و ذهن تان سرگردان است مرتب به خودتان هشدار دهید که حواست را جمع کن. یا الآن این جا باش. هنگامی که افکار مزاحم به سراغ شما می آید کم کم با تکنیک «حواست را جمع کن» به حال عادی برمیگردید، ممکن است این عمل را صدها بار در هفته انجام دهید ولی مطمئن باشید طی روزهای آینده قدرت تمرکزتان بیشتر خواهد شد. بنابراین صبور باشید و منتظر پیشرفت های خود در این زمینه باشید.

۲) تکنیک روش عنکبوتی

روش عنکبوتی

اگر تار عنکبوتی را تحریک کنید، تکان می خورد و عنکبوت از خود واکنش نشان می دهد. ولی وقتی چندین بار این عمل را تکرار کنید خواهید دید که عنکبوت دیگر نسبت به حرکت تار هیچ عکس العملی از خود نشان نمی دهد. متوجه میشود حشره ای به دام او نیفتاده است. با استفاده از این روش ذهن خود را پرورش داده و در برابر حواس پرتی تسلیم نشوید. با کمک این روش شما یاد میگیرید که نسبت به عوامل مزاحم بی توجه باشید.

مثلا وقتی کسی داخل اتاق می شود یا وقتی در به شدت به هم می خورد، نباید به خودتان اجازه دهید که حواستان پرت شود. شما باید تمرکزتان را برای هدفی که در ذهن دارید، حفظ کنید.

و یا به طور مثال در هنگام ارایه یک کنفرانس کلاسی اجازه دهید که دیگران جلوی شما حرکت کنند، سرفه کنند، بدون اینکه به آنها نگاه کنید فقط بین خودتان و افراد حاضر در جلسه کنفرانس تونل ارتباطی ویژه ای ایجاد کنید. بگذارید دیگران از این تونل خارج باشند. و یا وقتی در کلاس درس هستید حواستان فقط به دبیر باشد. به صورتش نگاه کنید و از حرف هایی که میزند یادداشت بردارید. بگذارید همه چیز از ذهنتان خارج شود.

۳) تکنیک فرصتی برای افکار مزاحم

در طول روز زمان ویژه ای را به فکر کردن درباره‌ی افکار و مسایلی که به ذهن شما خطور می کنند و تمرکزتان را به هم می زنند اختصاص دهید. وقتی در حال  مطالعه و یا انجام کار مشخص هستید ممکن است افکار مزاحمی به ذهن شما خطور کرده باعث نگرانی شما شود.

شما میتوانید با یادآوری زمان ویژه ای که برای این افکار در نظر گرفته اید اجازه دهید که این افکار موقتا از ذهن شما خارج شوند. برای این کار از تکنیک حواست را جمع کن» نیز میتوانید استفاده کنید.

دقت کنید هدف نادیده گرفتن افکار مزاحم نیست بلکه پیش بینی زمانی مناسب برای پرداختن به آن افکار است.

افکار مزاحم

۴) تکنیک ثبت عوامل حواس پرتی

ساده ترین روش مقابله با حواس پرتی و ایجاد تمرکز، یادداشت کردن افکار و یا مسایلی است که ذهن شما را مشغول کرده است، پیشنهاد می شود هنگام مطالعه یک برگ کاغذ کنار خود بگذارید و هر موضوعی که ذهنتان را مشغول کرده بر روی آن یادداشت نمایید. با این عمل بار ذهنی شما تخلیه شده و آمادگی شما برای مطالعه افزایش می یابد.

مثلا اگر یادتان آمد که باید کاری را انجام دهید و یا به کسی تلفن بزنید آن را خلاصه یادداشت کنید تا نگران فراموش کردن آن نباشد.

درباره‌ی تمرکز بخوانید:

arshia

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *