مدریت زمان- توصیه هایی برای پیشرفت

مدیریت زمان و تنظیم وقت یکی از مهارت هایی است که دانش آموزان برای رسیدن به موفقیت باید به آن توجه کنند . در ادامه به تعدادی از نکات تاثیرگذار در این مورد می پردازیم:

مدریت زمان
۱-همواره فعالیت ها و تکالیف روز بعد خود را از شب قبل برنامه ریزی کنید و کارهایی که باید انجام دهید را یادداشت کنید. برای برنامه های خود آمادگی ذهنی داشته باشید.
۲-فهرست تکالیف و کارهای خود را اولویت بندی کنید و برای هر کدام از آنها زمان اجرا در نظر بگیرید.
۳– همیشه کارها و تکالیف دشوار را در اوقات انرژیک (بهترین شرایط روحی و جسمانی) انجام دهید و سایر تکالیف و دروس را در بقیه ی اوقات انجام دهید.
۴– بین فعالیتها و تکالیف، زمان های کوتاهی را برای استراحت و بازیابی قوای جسمانی و روانی در نظر بگیرید.
فعالیت
۵-قبل از مکالمات تلفنی درباره ی محتوای آن چه که می خواهید بیان کنید فکر کنید تا زمان کوتاه تری را صرف مکالمه نمایید.
۶– سعی کنید در زندگی، به ویژه در مورد وسایل شخصی، فرد منظمی باشید، تا وقت خود را صرف یافتن وسایل گمشده نکنید و از شلوغی و بی نظمی کلافه نشوید.
۷– به خاطر داشته باشید، گاهی استرس و خستگی محصول انجام کارها نیست. بلکه بعضی اوقات، نتیجه ی افسوس خوردن از کارهایی است که میتوانستید انجام دهید ولی انجام ندادید. یادتان باشد که زمان به عقب باز نمیگردد. پس بهتر است به جای غصه خوردن و یا افسوس، به فکر کارهایی که الآن میتوانید انجام دهید باشید و بلافاصله به سراغ آنها بروید.
اضطراب
۸– مراقب باشید دیگران هر زمانی که اراده کردند، وقت شما را به خودشان اختصاص ندهند. از خود استقلال نشان دهید و در صورت لزوم به آنها بگویید: (بعد تماس بگیرید، الآن وقت ندارم، فردا بهت خبر می دهم و….)
۹-کاری که برای امروز و این لحظه در نظر گرفته اید، همین الآن شروع کنید. از موکول کردن آن به زمان های دیگر خودداری کنید وگرنه با انبوهی از کارهای عقب افتاده روبه رو می شوید که فرصتی برای انجام آنها نخواهید یافت.
۱۰– هیچ وقت چند هندوانه را با یک دست بر ندارید. و تا زمانی که یک کاری را به پایان نرسانده اید خود را درگیر کار جدیدی نکنید.
هندوانه
۱۱– در پایان هر روز فرصتی را برای ارزیابی کارهایتان اختصاص دهید. اگر لازم شد برای موفقیت بیشتر، تغییراتی را در خود ایجاد کنید. هرگز ناامید نشوید و بدانید شکست مقدمه ی پیروزی است.
۱۲-سعی کنید در حالت عادی کارهای خود را نسبت به کارهای دیگران در اولویت قرار دهید. فکر نکنید همیشه باید دیگران را برخود مقدم دارید. یک انسان موفق هیچگاه به دلیل انجام کارهای دیگران از کارهای خود صرفنظر نمی کند. مگر در شرایط خاص و ضروری که رسیدگی به امور دیگران اولویت پیدا میکند.
فضای مجازی- شبکه های اجتماعی-مدریت زمان
۱۳ برای مدیریت زمان از (وقت کش ها) فاصله بگیرید:

مکالمات غیر ضروری و بیش از اندازه

-وقت گذرانی بیش از حد با دوستان

– اعتیاد به شبکه های اجتماعی و موبایل

-مهمانی های ناخوانده و بدون برنامه ریزی قبلی

-تماشای بیش از حد تلویزیون

-روش های غیر صحیح و عادات غلط مطالعه

-بی برنامه گی و سردرگمی در انجام کار ها

-ناتوانی در تصمیم گیری

-خواب و استراحت نامنظم

-تنبلی و سستی

-ناتوانی در نه گفتن به دیگران در موقعیت های ضروری

arshia

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *